Bilim insanları kanserli hücreler için bakterileri kullanacak

Uluslararası bir bilim insanı ekibi, kolon gibi ulaşılması zor yerlerdeki kanseri tespit etmeye (hatta tedavi etmeye) yardımcı olabilecek yeni bir teknoloji geliştirdi.

Bilim insanları kanserli hücreler için bakterileri kullanacak

Ekip, CATCH veya hedefli, CRISPR ayrımlı yatay gen aktarımı için hücresel tahlil olarak adlandırılan teknik için Science dergisinde bir makale yayınladı. Bilim adamları laboratuvar deneyleri için Acinetobacter baylyi adlı bir bakteri türü kullandılar. Bu bakteri, çevresinden doğal olarak serbest yüzen DNA'yı alma ve sonra onu kendi genomuna entegre etme ve büyüme için yeni protein üretmesine izin verme yeteneğine sahip.

Bilim adamlarının yaptığı, insan kanser hücrelerinde bulunan DNA'yı yansıtan uzun DNA dizileri içermeleri için mühendis A. baylyi bakterisiydi. Bu diziler, yakalanan kanser DNA'sına kilitlenen bir fermuarın yarısı gibi hizmet ediyor. Bilim adamları, testleri için kolorektal tümörlerde yaygın olarak bulunan mutasyona uğramış KRAS genine odaklanıyor. Bir A. baylyi bakterisi mutasyona uğramış bir DNA bulur ve onu genomuna entegre ederse, bağlantılı bir antibiyotik direnç geni de aktive olur. Ekip, kanser hücrelerinin varlığını doğrulamak için bunu kullandı: Ne de olsa, antibiyotiklerle dolu kültür plakalarında yalnızca aktif antibiyotik direncine sahip bakteriler büyüyebiliyordu.

Bilim insanları kanserli hücreler için bakterileri kullanacak

Bilim adamları, laboratuvarda kolorektal kanser hücreleri enjekte edilen farelerde tümör DNA'sını başarılı bir şekilde tespit edebilmiş olsalar da, teknoloji hala gerçek teşhis için kullanılmaya hazır değil. Ekip, tekniğin verimliliğini artırmak ve diğer teşhis testlerine kıyasla nasıl performans gösterdiğini değerlendirmek de dahil olmak üzere hala sonraki adımlar üzerinde çalıştığını söyledi.

Çalışmanın yazarlarından biri olan Dan Worthley, The Conversation'da "Hücresel sağlık hizmetinin en heyecan verici yönü, yalnızca hastalığın saptanması değil. Bir laboratuvar zaten bunu yapabilir," diye yazdı. Gelecekte, teknolojinin, belirli DNA dizilerinin varlığına dayalı olarak vücudun belirli bölgelerine tedavi uygulayabilen hedefli biyolojik terapi için de kullanılması hedefleniyor.