Genetiği değiştirilen insan embriyosuna tepkiler çığ gibi büyüyor!

Geçtiğimiz günlerde Çinli araştırmacıların insan embriyosunun genetiğini değiştirme çalışmaları bir çok dev kuruluşun tepki göstermesine yol açtı.

Genetiği değiştirilen insan embriyosuna tepkiler çığ gibi büyüyor!

Uluslararası bilim camiası, Çinli araştırmacılara insan embriyosunun genetiğini değiştirmeyi amaçlayan çalışmalarından vazgeçme çağrısında bulundu.

Guangzhou'daki Sun Yat-sen Üniversitesi'nden araştırmacılar, Akdeniz ülkelerinde yaygın olarak görülen ölümcül kan hastalığı beta talasemi ile bağlantılı bir geni DNA'dan çıkararak, yerine sağlıklı bir gen koymaya çalışmışlardı. Bunun, genetiği değiştirilmiş insan embriyoları üretme yolunda atılan ilk adımlardan biri olduğuna inanılıyor.

Bu olayın ardından ünlü bilim dergileri Science ve Nature da etik gerekçelerle araştırmayı yayınlamayı reddettiler. Çinli araştırmacıların çalışmaları internette fazla tanınmayan bir dergide yayınlandı. Peki bu genetik değiştirme süreci nasıl gelişti?

1429992823_img20150425230105.jpg

Araştırmada, doğurganlık tedavileri uygulayan bir klinikten alınan ve ilave bir dizi kromozomu bulunduğu için doğumda kullanılamayacak olan 86 insan embriyosu kullanıldı. Araştırmacılar, CRISPR/Cas9 olarak bilinen gen değiştirme yöntemiyle beta talasemiye yol açan genin yerine sağlıklı bir gen koydular. 71 embriyo yaşadı ve bunlardan 54'ü üzerinde testler yapıldı. Aralarından çok azında yeni konulan sağlıklı genlerin izi bulundu. Bu nedenle de çalışma durduruldu.

Uluslararası bilim kuruluşları bu tür araştırmalara hem etik gerekçelerle, hem de bilimin henüz bu aşamaya gelmediği gerekçesiyle karşı çıkıyor. Öte yandan bu tür DNA değiştirme tekniğinin Avrupa'da yasak olduğunu hatırlatalım.