James Webb Uzay Teleskobu büyük bir keşfe daha imza attı

James Webb Uzay Teleskobu, evrenin şaşırtıcı görüntülerini üretmekten çok daha fazlasını yapabilir.

James Webb Uzay Teleskobu büyük bir keşfe daha imza attı

Gözlemevi, ilk kez, güneş sistemimizde olmayan bir gezegenin atmosferinde karbondioksit olduğuna dair net kanıtlar buldu. Yaklaşık 700 ışıkyılı uzaklıktaki bir yıldızın yörüngesinde dönen bir gaz devi olan WASP-39 b'deki gazı tespit etti.

Hubble ve Spitzer teleskopları daha önce gezegenin atmosferinde su buharı, sodyum ve potasyum tespit etmişti. Ancak JWST'nin daha güçlü ve hassas kızılötesi yetenekleri var ve karbondioksitin imzasını da alabiliyordu.

Resmi bir JWST Twitter hesabı, "Bir gezegenin atmosferinin bileşimini anlamak, onun kökeni ve evrimi hakkında daha fazla bilgi edinmemize yardımcı olabilir" diyor. "Webb'in buradaki başarısı, gelecekte daha küçük kayalık gezegenlerin daha ince atmosferlerindeki karbondioksiti de tespit edip ölçebileceğine dair kanıtlar sunuyor."

James Webb Uzay Teleskobu büyük bir keşfe daha imza attı

NASA daha önce, yaklaşık 1.150 ışıkyılı uzaklıktaki bir gaz ötegezegeni olan WASP-96 b'den yakalanan JWST spektroskopik verilerini yayınladı. Gözlemevi, daha önce WASP-96 b'de var olduğuna inanılmayan pus ve bulutların yanı sıra "suyun açık imzasını" tespit etti.

Yine bu hafta araştırmacılar, yaklaşık 100 ışıkyılı uzaklıkta olan bir ötegezegenin keşfini duyurdular. JWST yerine NASA'nın Transit Exoplanet Survey Satellite ve yer tabanlı teleskopların yardımıyla tespit edildi, ancak ikincisinden daha yakından bakmayı hak edebilir. Araştırmacılar, suyun "süper-Dünya" olarak kabul edilen TOI-1452 b'nin kütlesinin %30’unu oluşturabileceğine inanıyor. Dünya'dan yaklaşık %70 daha büyük ve "çok derin bir okyanusa" sahip olabilir.