JWST, Güneş Sisteminin ötesinde görülen ilk asteroit kuşaklarının görüntülerini yakaladı

Dünya'dan yaklaşık 25 ışıkyılı uzaklıkta, gece gökyüzündeki en parlak yıldızlardan biri olan Fomalhaut yer alıyor.

Fomalhaut sistemi onlarca yıldır astronomları büyüledi ancak James Webb Uzay Teleskobu sayesinde onu ancak şimdi daha iyi anlıyoruz. Nature Astronomy dergisinde pazartesi günü yayınlanan bir çalışmada, Arizona Üniversitesi ve NASA'nın Jet Tahrik Laboratuvarı'ndan astronomlardan oluşan bir grup bilim insanı, Fomalhaut sisteminin önceden düşünülenden çok daha karmaşık olduğunu söylüyor.

1983'ten beri gökbilimciler, 440 milyon yaşındaki Fomalhaut'un toz ve enkazla çevrili olduğunu biliyorlardı ancak bulmayı beklemedikleri şey yıldızı çevreleyen üç farklı enkaz alanıydı. Bunlardan Fomalhaut'a en yakın olanı, güneş sistemimizin asteroit kuşağına benzer, ancak beklenenden çok daha geniş.

New Scientist'in açıkladığı gibi, Fomalhaut'un iç asteroit kuşağı, yıldızdan yaklaşık 80 astronomik birime kadar yaklaşık yedi astronomik birime kadar uzanıyor. Bu sayıları perspektife koymak gerekirse, bu, astronomların bulmasını beklediklerinden yaklaşık 10 kat daha geniş bir iç asteroit kuşağı.

Ancak bu, Fomalhaut sisteminin en ilginç özelliği bile değil. Fomalhaut'un iç asteroit kuşağının dışında, yıldızın yörüngesindeki diğer her şeyden 23 derece eğimli ikinci bir enkaz kuşağı var. Çalışmanın baş yazarı András Gáspár, Science News'e “Bu, sistemin gerçekten benzersiz bir yönü” dedi. Eğik kuşağın, Fomalhaut astronomlarının yörüngesindeki gezegenlerin henüz keşfetmemiş olmasının bir sonucu olabileceğini de sözlerine ekledi.

Araştırmaya katılan gökbilimcilerden biri olan George Rieke de "Fomalhaut'un etrafındaki kuşaklar bir tür gizemli roman: Gezegenler nerede?" dedi. "Yıldızın etrafında muhtemelen gerçekten ilginç bir gezegen sistemi olduğunu söylemek çok büyük bir adım değil.”