Mars'ta büyük nehirler keşfedildi!

Bilim insanları tarafından yapılan son çalışmalar, bir zamanlar Mars’ta çok büyük nehirlerin olduğunu ortaya çıkardı.

Mars'ta büyük nehirler keşfedildi!

Yapılan araştırmalar, Mars’ta bir zamanlar Dünya'nın sahip olduğu iklimsel çeşitliliğin olabileceğini bilim insanlarına düşündürmekte. Bilim insanlarının bu çıkarımı yapmalarına sebep olan en önemli etken ise Mars yüzeyinde gözlemlenen derin akarsu vadileri.

Mars'ta  büyük nehirler keşfedildi!

İnsanoğlu, teknolojinin sunduğu imkanları kullanarak, tarih boyunca Dünya benzeri iklim koşullarına sahip, başka gezegenlerin var olup olmadığının araştırması içerisinde  yer almıştır. Bu araştırma duygusunun arkasında birçok sebep yer alırken, Dünya'nın yok olabileceği ve insanoğlunun yaşamını sürdürebileceği başka bir gezegen bulması gerektiği düşüncesi bu sebeplerin başında sayılabilir.

Mars ile ilgili gerçekleştirilen son çalışmalar bu düşüncenin değişmediğini gösteriyor aslında. ABD’de bulunan Chicago Üniversitesi bilim insanları tarafından gerçekleştirilen ve "Science Advances" isimli dergide yayınlanan çalışmada yer alan bilgiler, bilim insanlarının Mars’ın daha önceleri iklim yapısının nasıl olduğunu merak etmeleriyle ilgili.

Mars'ta büyük nehirler keşfedildi! - Resim : 1

Bilim insanlarının gerçekleştirdiği gözlem ve çalışmalar neticesinde, bir zamanlar Mars’ta bulunan büyük nehirlerin barındırdığı suyun, aşındırma etkisiyle çok büyük ve derin vadilerin oluşmasına neden olduğu düşünülmekte. Ayrıca Dünya’da yer alan akarsu vadilerine göre Mars’ta bulunan vadilerin debilerinin çok daha fazla olabileceği ifade ediliyor. Vadi tabanlarında yer alan çakıl taşı oluşumlarının büyüklüklerinin de bu düşüncenin oluşmasında etkili olduğunu belirtiliyor.

Yürütülen bu çalışmada, düşünülenlerin aksine Kızıl Gezegen Mars’ın bir zamanlar aslında sıcak bir iklime sahip olduğu ve bu sıcaklık değerlerinin gezegende mevcut olan suyun, gece ve gündüz vakitlerinde sıvı olarak kalmasını sağladığı kanıtlarına ulaşıldığı ifade ediliyor.

Yayınlanan makalede yer alan ifadelerde, Mars’ın milyonlarca yıl içerisinde sahip olduğu iklimsel yapısında gerçekleşen değişimler ile bu çalışmada elde edilen bulguların birbirleriyle çeliştiği ve oluşan bu vadilerin hangi iklimsel koşullarda oluşabileceği konusunda kesin bir fikir ortaya koymanın yanlış olduğu da ifade edilmekte.

İlk başlarda yapılan gözlem ve çalışmalarda Mars'ta yer alan vadilerin oluşumunda Mars'ın sıcak ve sucul bir iklim yapısına sahip olduğu düşünülse de, aslında durumun bundan kaynaklanmadığı, Kızıl Gezegen’de bulunan suyun gece ve gündüz sıvı halde kalmasını sağlayacak etmenin aslında sera etkisi olduğu anlaşılmış. Sera etkisinin uzun süre etkisini sürdürdüğünü belirten araştırmacılar, aslında bu iklimsel etkinin uzun bir zaman diliminde gerçekleşmediğini, bir lambanın açılıp kapanması gibi saniyeler içerisinde gerçekleştiğini belirtirken,  aslında gezegende her zaman kurak ve soğuk hava koşullarının  hakim olduğu belirtiliyor.