Şimdiye kadar ki en eski galaksiyi gözlemlemeyi başardık!

Gökbilimciler, Haziran 2022'de James Webb Uzay Teleskobu (JWST) tarafından keşfedilen Maisie galaksisinin daha doğru yaşını hesaplamak için gelişmiş araçlar kullandılar.

Şimdiye kadar ki en eski galaksiyi gözlemlemeyi başardık!

Yıldız sistemi başlangıçta tahmin edildiği kadar eski olmasa da, hala kaydedilen en eski sistemlerden biri. Büyük Patlama'dan 390 milyon yıl sonra ortaya çıktığı tahmin ediliyor bu da onu yaklaşık 13,4 milyar yaşında yapıyor. Bu, (şu anki) bilinen en eski sistem olan JADES-GS-z13-0'dan sadece 70 milyon yıl daha genç.

Austin, Texas Üniversitesi astronomu Steven Finkelstein liderliğindeki bir ekip sistemi geçen yaz keşfetti. Grup başlangıçta bunun Büyük Patlama'dan sadece 290 milyon yıl sonra olduğunu tahmin etmişti, ancak daha gelişmiş ekipmanlarla galaksiyi incelediklerinde bundan yaklaşık 100 milyon yıl daha yaşlı olduğu ortaya çıktı.

Spektroskopik onay, Cosmic Evolution Early Release Science Survey (CEERS) tarafından yürütülen JWST'nin Near InfraRed Spectrograph (NIRSpec) sayesinde geldi.

Şimdiye kadar ki en eski galaksiyi gözlemlemeyi başardık!

NIRSpec, "bir nesnenin ışığını, kimyasal yapısını, ısı çıkışını, içsel parlaklığını ve göreceli hareketini daha doğru bir şekilde tanımlamak için birçok farklı dar frekansa ayırıyor.” Kırmızıya kayma (gözlemciden uzaklaşan hareketi belirtmek için ışığın daha uzun (yani daha kırmızı) dalga boylarına doğru hareketi) orijinal fotometri tabanlı tahminden daha doğru tarihlendirmenin anahtarı. Gelişmiş araçlar, Maisie'nin galaksisine z=11.4'lük bir kırmızıya kayma atadı ve araştırmacıların Büyük Patlama'dan sonraki 390 milyon yıl sonrasına ilişkin gözden geçirilmiş tahminde karar kılmasına yardımcı oldu.

Finkelstein, yaş tahminindeki sapmayı kötü şansa bağlıyor. "Bu garip bir durumdu. Spektroskopik olarak gözlemlenen onlarca yüksek kırmızıya kayma adayı arasında, gerçek kırmızıya kaymanın ilk tahminimizden çok daha az olduğu tek örnek bu."

CEERS ekibi şimdi Maisie'nin galaksisinden daha eski olabilecek yaklaşık 10 sistemi daha değerlendiriyor.