TESS gezegen avına başladı!

Kepler uzay teleskobunun yerini alması için nisan ayında uzaya fırlatılan TESS, gezegen avına başladı. TESS ilk görüntülerini ve verilerini önümüzdeki ay gönderecek.

TESS gezegen avına başladı!

Uzaya gönderilmesi konusunda büyük sıkıntılar yaşanan ve sürekli ertelemelerle boğuştuktan sonra nisan ayında uzaya gönderilen NASA'nın yeni nesil gezegen avcısı TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), uzaylı dünya arayışlarına resmen başladı. Konuyla ilgili bir açıklama yayınlayan NASA, uzay teleskobunun 25 Temmuz itibarıyla gezegen gözlemlerine başladığını duyurdu.

TESS gezegen avına başladı!

Geçen nisan ayında uzaya fırlatılan TESS, artık görev süresinin sonuna gelen Kepler'in yerini alması için geliştirilmişti. Tam 200 milyon dolarlık maliyete sahip olan teleskop, Kepler ile benzer çalışma prensiblerine sahip. Ancak TESS, binlerce ışık yılı uzaklıktaki gezegenleri avlayan Kepler'den farklı olarak Güneş Sistemine daha yakın konumlardaki gezegenleri hedef alacak.

TESS'in gözlemlerine başlaması nedeniyle büyük bir heyecan duyduklarını belirten NASA Astrofizik Bölümü Başkanı Paul Hertz, ''Evrende yıldızlardan bile daha çok sayıda gezegen olduğunu biliyoruz. TESS, fantastik özelliklere sahip bilinmeyen uzaylı dünyaları keşfedecek. Sabırsızlıkla bekliyorum." ifadelerini kullanıyor. TESS'in ilk gözlem verilerini Ağustos ayında Dünya'ya göndereceğini de belirten Hertz, sonrasında ise her 13.5 günde bir düzenli olarak yeni verilerin ulaşacağını söylüyor.

TESS yeni bilgiler toplayacak

MIT Kavli Astrofizik ve Uzay Araştırmaları Enstitüsü ve NASA işbirliğiyle geliştirilen TESS’in görevi, Güneş'e yakın en parlak öte yıldızları iki yıl boyunca incelemek. Ana görevinin yanı sıra teleskop, Kepler’in gözlemlediği alandan 400 kat daha büyük bir uzay boşluğunda 200 binden fazla yıldıza dair yeni bilgiler edinmemizi sağlayacak.

TESS’in sorumluluğundaki uzay boşluğunu 26 teorik parçaya ayıran bilim insanları, uzay teleskobunun her bir bölgeyi 27 gün boyunca inceleyeceğini açıkladı. TESS, uzaydaki hedefine yerleştikten sonra ötegezegenleri incelemek için yıldızların parlaklığını gözlemleyecek ve yüzeyindeki engebeleri ölçümleyecek. Bu ölçümler Dünya’daki bilim insanları tarafından söz konusu yıldızın yapısını hesaplamak ve tahmin etmekte kullanılacak. TESS tarafından potansiyel vadettiği saptanan yıldızlar, Dünya’daki teleskoplarla detaylı biçimde incelenecek.