NASA'nın DART uzay aracı, hedef asteroitinden 1.000 tondan fazla kaya çıkardı

Geçen yıl, NASA'nın DART uzay aracı görevini başarıyla tamamladı: potansiyel olarak gezegeni yok edebilecek herhangi bir uzay kayasının yörüngesini değiştirmenin mümkün olup olmadığını görmek için Dimorphos adlı bir asteroitle çarpışmak.

NASA'nın DART uzay aracı, hedef asteroitinden 1.000 tondan fazla kaya çıkardı

DART ekibinden bilim adamları o zamandan beri görevden toplanan verileri analiz ediyorlar ve şimdi Nature'da DART'ın sonuçlarının ayrıntılarını açıklayan beş makale yayınladılar. Ayrıca, evet, yöntemin, hepimizi öldürecek kadar büyük bir asteroit yolumuza çıkarsa, Dünya'yı savunmak için kullanılabileceğine karar verdiler.

Görünüşe göre DART'ın güneş panellerinden biri, gövdesi saniyede 6 km hızla (saniyede 3,7 mil) kayayla tamamen çarpışmadan önce Dimosphos'a çarptı. Uzay aracı, asteroide merkezinden yaklaşık 25 metre  uzaklıkta çarptı ve bu, çarpmanın gücünü en üst düzeye çıkardığı için görevin başarısında büyük bir faktör oldu.

NASA'nın DART uzay aracı, hedef asteroitinden 1.000 tondan fazla kaya çıkardı

Araştırmalara göre, çarpışma Dimorphos'tan 1 milyon kilogram veya 1.100 ton kaya fırlatmayı başarmış. Bu moloz serpintisi asteroitten dışarı doğru uçarak DART'ın çarpma hızının dört katını oluşturdu ve Dimorphos'un yörüngesini daha da değiştirdi.

NASA görevi yalnızca bir uzay kayasında test etmiş olsa da, bilim adamları Dimorphos kadar büyük asteroitler için önceden bir keşif görevi göndermemize bile gerek olmadığı sonucuna vardılar. En az birkaç yıllık uyarı süresi aldığımız sürece, birkaç on yıl tercih edilse de, o zaman gelecekteki asteroit ipliklerini yakalayabileceğiz. California, Mountain View'deki SETI Enstitüsü'nden Franck Marchis, Nature'a şunları söyledi: "[W]e, bir tehdit varsa bir asteroidi saptırmak için hızlı bir şekilde bir görev tasarlayabilir ve bunun etkili olma şansının çok yüksek olduğunu biliyoruz."